Mamy to! Znamy już wszystkich zwycięzców 17. Millennium Docs Against Gravity!

W czwartek 17 września podczas gali rozdania nagród w Gdyni zostali ogłoszeni ostatni zwycięzcy nagród 17. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. Oznacza to, że wszystkie tegoroczne nagrody zostały już przyznane, chociaż to dopiero połowa festiwalu. Od 19 września do 4 października widzowi będą mogli zobaczyć ponad 100 tytułów z tegorocznej selekcji na stronie mdag.pl. W social mediach festiwalu odbędą się spotkania z twórcami, warsztaty oraz zostaną zaprezentowane specjalne, niepublikowane wcześniej materiały. Poniżej przedstawiamy pełną listę zwycięzców nagród lokalnych oraz przypominamy zwycięzców edycji warszawskiej. 

 

Nagroda Publiczności (głosowanie warszawskiej publiczności):

„Dla Samy” („For Sama”), reż. Waad Al-Kateab, Edward Watts

Nagroda Czytelników „Co Jest Grane 24” (głosowanie publiczności w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni i Poznaniu):

„Kobieta” („Woman”), reż. Yann Arthus-Bertranda, Anastazja Mikowa

Wrocław:

Grand Prix Dolnego Śląska

„Lekcja miłości”, reż. Małgorzata Goliszewska, Kasia Mateja

Uzasadnienie: „za ujmujący sposób prowadzenia opowieści. Za zdecydowany sprzeciw wobec przemocy w rodzinie i afirmację miłości w każdej jej postaci”. 

 

Wyróżnienie: „Witamy w Czeczenii” („Welcome to Chechnya”), reż. David France, uzasadnienie: „za silny głos w sprawie, w której zbyt wielu milczy”. 

Jury: Małgorzata Szczerbowska, Joanna Synowiec, Jarosław Perduta.

 

Gdynia:

Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni 

„Witamy w Czeczenii” („Welcome to Chechnya”), reż. David France

Uzasadnienie: „Twórcy nagrodzonego obrazu, wykorzystali w mistrzowski sposób język filmu i środki, jakie oferuje sztuka filmowa. Jednocześnie jednak, nie tylko piękno poszczególnych ujęć sprawiło, że jurorzy zdecydowali się przyznać nagrodę - zdecydował o tym także bolesny autentyzm filmu. Przez sto siedem minut widzowie wstrzymują oddechy, ściskają pięści, napinają mięśnie a po wyjściu z kina zastanawiają się, czy straszliwa krzywda, która spotyka ludzi LGBT+ w Czeczenii, może rozlać się na inne kraje Europy. Emocje, które budzi dzieło, otwierają widzom oczy na nieszczęście dziejące się tu i teraz, kilka godzin lotem na wschód od Polski. Autorzy nagrodzonego dzieła zostali docenieni przez jurorów za odwagę zabrania widzów tam, skąd prześladowani uciekają. I za troskę o tych, których demoniczna ideologia po cichu eksterminuje. Film "Witamy w Czeczenii", opowiada nam jednocześnie historię uniwersalną. Jej przesłanie, sformułował już na początku naszej ery Seneka Młodszy.  Brzmi ono: HOMO RES SACRA HOMINI czyli CZŁOWIEK DLA CZŁOWIEKA ŚWIĘTOŚCIĄ”.

Jury: Magdalena Grzebałkowska, Maciej Moskwa i Sławomir Pultyn.

 

Katowice:

Nagroda Publiczności Województwa Śląskiego

„Ściana cieni” („The Wall of Shadows”), reż. Eliza Kubarska 

Fundatorem nagrody jest polsko-brytyjska firma specjalizująca się w badaniach środowiskowych i ochronie klimatu i2 Analytical Ltd.

 

Bydgoszcz:

Nagroda Bydgoszcz ART.DOC Award

„Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”), reż. Iryna Tsilyk

Uzasadnienie: „Trzeba naturalnie w tym filmie docenić wojenny temat, który jest nie tylko dramatem odbywającym się w naszym sąsiedztwie, a został potraktowany w tym filmie w niezwykle subtelny sposób, ale i wielką metaforą współczesności. Oczywiście trzeba docenić zdjęcia, które temu dramatycznemu tematowi nadały atmosferę spokoju i nieoczywistego (bo niekoniecznie związanego ze świszczącymi w pobliżu kulami) napięcia i dramatyzmu. Jasne jest, że należy docenić bohaterki, które żyjąc w tym dramatycznym osamotnieniu, pokazują wielką siłę matriarchatu (i potwierdzają, że co prawda „wojna nie ma w sobie nic z kobiety”, ale że kobiety przywracają wojennemu życiu godność). Nie ulega wątpliwości, że docenić trzeba też zmyślną konstrukcję filmu, która pozwalając nam obejrzeć ten „film w filmie” (i jednocześnie jego making of), przywraca wiarę w sztukę, która umie się przeciwstawić okropnościom wojny.

Ale przede wszystkim docenić trzeba doskonałą szczerość emocji, które nigdy nie zawodzą i nie sprzeniewierzają się ani wojennemu tematowi, ani subtelnej konstrukcji, ani przemyślanym zdjęciom i tej utopijnej idei wiary w siłę sztuki. Nie tylko nie dopuszczają się wobec nich zdrady, ale wszystkiemu nadają rzadki walor prawdziwości. I – co jest przecież najistotniejsze – oddziałują na widzą z wielką siłą”.

 

Honorowe wyróżnienie jury w imieniu Okręgowej Rady Adwokackiej w Bydgoszczy:

„Witamy w Czeczenii” („Welcome to Chechnya”), reż. David France

Uzasadnienie: „Wyróżnienie rady adwokackiej, to jasne, powinien otrzymać film poświęcony prawom człowieka i stający w ich obronie. Film, który swoją tematyką będzie dotykał najważniejszych, nawet jeśli są najbardziej bolesne, elementów naszej rzeczywistości. Film, który sprawi, że będziemy chcieli – gniewnie albo z nadzieją – powiedzieć: żegnaj dyktatorze, żegnajcie ludzie bez serc, bez tolerancji, bez szacunku dla drugiego człowieka, żegnajcie ciemne zaułki, w których czeka na nas zło. Niech to wszystko zniknie w imię miłości do świata i w imię miłości do ludzi”.

Jury:  Justyna Komowska, Jarosław Piskozub i Michał Tabaczyński.

 

Lista filmów nagrodzonych w Warszawie (więcej informacji: https://mdag.pl/17/pl/warszawa/news/Znamy-pierwszych-zwyciezcow-17.-Millennium-Docs-Against):

 

Grand Prix – Nagroda Banku Millennium

„Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”), reż. Iryna Tsilyk

 

Najlepszy Film Polski

„Między nami” („Between Us”), reż. Dorota Proba

Wyróżnienie: „Spróbujmy skoczyć do studni”, reż. Piotr Stasik i Dorota Wardęszkiewicz

 

Nagroda Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim

„Wieloryb z Lorino” („The Whale From Lorino”), reż. Maciej Cuske

 

Nagroda Amnesty International Polska

„Witamy w Czeczenii” („Welcome to Chechnya”), reż. David France

Wyróżnienia: „Dla Samy” („For Sama”), reż. Waad Al-Kateab, Edward Watts oraz „Jaskinia” („The Cave”), reż. Feras Fayyad

 

Nagroda za Najlepsze Zdjęcia

„Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”), operator Wiaczeslaw Tswietkow

 

Green Warsaw Award

„Ośmiornica, nauczycielka życia” („My Octopus Teacher”), reż. Pippa Ehrlich, James Reed

 

Nagroda Nos Chopina

 „System K” („System K”), reż. Renaud Barret

 

Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej

„Lekcja miłości” („Lessons of Love”), reż. Kasia Mateja i Małgorzata Goliszewska 

 

Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu 

prof. Szymon Malinowski, bohater filmu „Można panikować” („It’s Okay to Panic”), reż. Jonathan Ramsey

 

Nagroda dla Najlepszego Debiutu

„Euforia istnienia” („The Euphoria of Being”), reż. Réka Szabó